Cilvēki, kam nepdodas uzstāties, lielākoties pārstāv vienu no divām grupām. Pirmie pārāk uztraucas par to, kā izskatīsies publikas acīs. Otrie uzskata, ka viņiem prast uzstāties nav nepieciešams. Šoreiz par otrajiem.

Stāstot cilvēkiem par prezentēšanu un publisko runu, es nereti sastopos ar skeptisku attieksmi pret šo ideju kopumā. Īpaši tas ir novērojams, runājot ar cilvēkiem, kas patiešām ir eksperti savā jomā – nozares profesionāļi un augstskolu pasniedzēji. Lai gan tieši šiem cilvēkiem ir pieredze un zināšanas, ko vajadzētu nodot tālāk, tieši no viņiem nāk arī jautājumi – Kāpēc man tas ir vajadzīgs? Kāds labums no prasmes skaisti runāt? Kāpēc man tam tērēt savu laiku?

Būtiska kļūda, ko pieļauj gan augstākminētie cilvēki, gan mazpieredzējuši runātāji kopumā ir savas publikas ieinteresētības pārvērtēšana. Protams, gadās reizes, kad publika kāri tver katru runātāja vārdu (piemēram, jaunākā Iphone prezentācijā). Tomēr nospiedošā vairākumā ir stāstījumi, kuros klausītāji ir tikai mēreni ieinteresēti vai vispār izvēlas “klausīties ar vienu ausi”, tā vietā aplūkojot jaunumus savā facebook profilā. Turklāt šie cilvēki veido absolūtu publikas vairākumu. Tieši tāpēc, gatavojot jebkuru uzstāšanos, ir jāpiedomā – kā padarīt to saistošu arī mērenajai publikai.

Jebkuru stāstījumu var salīdzināt ar vienkāršu vienādojumu 1 + 2 = 3. Vienādojuma sastāv no diviem saskaitāmajiem un summas jeb rezultāta. Rezultāts jeb uzstāšanās mērķis šajā gadījumā ir radīt pārmaiņas klausītājiem. Šīm pārmaiņām vajadzētu piederēt vienai no trijām kategorijām:

  • izglītība;
  • izklaide;
  • pārliecināšana un motivēšana.

Cilvēki bieži pieņem, ka “informēt” ir tas pats, kas “izglītot”. Tā nav. Tieši šīs kļūdas uzņēmumos ir daudz bezjēdzīgu prezentāciju, kuras tikpat labi varēja izsūtīt visiem dalībniekiem pa e-pastu. Visbiežāk šādas prezentācijas “pa tukšo” ir novērojamas dažādās iestādēs ar lielu administratīvo aparātu. No uzņēmuma perspektīvas tas ir ļoti dārgs prieks. Iedomāsimies piemēru – uzņēmumā tiek sasaukta 5 cilvēku sanāksme, kurā viens cilvēks rāda stundu garu prezentāciju. Visi dalībnieki it kā uzdod jautājumus, kaut ko padiskutē, bet beigās vienojas turpināt pēc nedēļas, jo stunda jau ir pagājusi un katram ir jādodas uz nākamo mītiņu. Pieņemsim, ka šie cilvēki katrs pelna 1000 EUR mēnesī jeb apmēram 6.25 EUR stundā. Tātad uzņēmumam šāda prezentācija izmaksāja 5 stundas x 6.25 EUR = 31.25 EUR. Un šis skaitlis vēl ir salīdzinoši mazs. Piecu cilvēku sapulce pēc manas pieredzes ir diezgan “neliela” un šādas sapulces lielāka uzņēmuma ietvaros dienā ir desmitiem, ja ne simtiem. Faktiski tukša runāšana uzņēmumam rada milzīgus administratīvos zaudējumus, tāpēc nav brīnums, ka moderni domājošos uzņēmumos no šādām sapulcēm izvairās kā no uguns. Padomā – kādam būtu jābūt Powerpoint failam, lai Tu par to vēlētos samaksāt 30 EUR no savas kabatas?

Tātad, ja salīdzinām uzstāšanos uzstāšanos ar vienādojumu 1 + 2 = 3, tad summa jeb “3” nozīmē uzstāšanās mērķi, kuram vajadzētu radīt pārmaiņas klausītājiem. Savukārt saskaitāmie, kas veido šo vienādojuma summu ir stāstījuma saturs un runātājs. Tātad hipotētiskais uzstāšanās vienādojums ir šāds: saturs + runātājs = pārmaiņas klausītājiem.

Būtiski ir saprast, ka uzstāšanās kontekstā satura kvalitāte un uzstāšanās prasmes nesniedz vienādu ieguldījumu. Radīt kaut kādu saturu var faktiski ikviens. Radīt kvalitatīvu un vērtīgu saturu jau ir mazliet grūtāk, bet tas ir tiešā mērā atkarīgs no tā, cik zinošs cilvēks ir savā jomā. Tomēr pat izcili kvalitatīvu saturu ir iespējams pasniegt tā, ka tas nevienu neinteresēs. Turpretī izcils orators var runāt pilnīgi pa tukšo un cilvēki viņā tik un tā klausīsies. Šī ieraksta apakšā esmu ievietojis arī divus piemērus kā prasmīgi “uzstāties, bet nepateikt neko”.

Satura kvalitāte un uzstāšanās prasmes tiešā veidā ietekmē to, cik klausītājus sasniegs Tavs vēstījums. Loģiski, ka, ieguldot gan satura izveidē, gan pilnveidojot savu uzstāšanos, Tu atstāsi lielāku ietekmi uz saviem klausītājiem. Turklāt interesanti, ka ilgākā termiņā šī pozitīvā ietekme vienmēr rezultējas naudā. Lieliskas pārdošanas prezentācijas palīdz noslēgt vairāk darījumu, aizraujoši pasākumu vadītāji saņem lielākus honorārus, lektori ar labiem studentu rezultātiem iegūst lielākas algas utt. Tātad – pilnveidojot savas uzstāšanās prasmes, Tu investē savā labklājībā.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published.